вторник, 30 юли 2013 г.

Писмо до Президента


Защо Плевнелиев трябва да наложи вето на актуализацията на републиканския бюджет за 2013г.

Днес Бюджетната комисия на Народното събрание прие на второ четене Законопроект за изменение идопълнение на Закона за държавния бюджет на Република България за 2013 г (ЗИДЗДБРБ), утре почти сигурно това решение ще се потвърди от законодателния ни орган. Носи се слух, че Президентът вероятно ще наложи вето на този закон. Дори финансовият министър коментира тази възможност, която му се стори необичайна.
По мое мнение Президентът трябва да бъде неутрален по отношение на политическата целесъобразност на предложената актуализация. Като изразител на единството на нацията, той не може да налага вето, защото Правителството води политика на бюджетен дефицит и повече публичен дълг. По този въпрос консенсус в обществото ни няма, независимо колко съвременни икономисти считат така. И слава богу.
Считам обаче, че Правителството и Народното събрание (НС) отново нарушиха принципите на прозрачност и съгласуваност в нормотворческата си практика със „закона за актуализацията”. Противно на планът „Орешарски” и обещанието за „възстановяване на държавността”, тук липсваше предварителен дебат, отчет за какво конкретно трябват парите, а законът мина през Министерски съвет и НС при абсолютно нарушение на една камара правила. Ето по тази причина Президентът може спокойно да наложи вето, а именно:
Проектът за ЗИД ЗДБРБ е утвърден от Правителството без провеждане на задължителното му обсъждане в рамките на Националния съвет за тристранно сътрудничество (съгласно чл. 3 и 3а от Кодекса на труда). Поради нарушение на Правилника за организацията и дейността на съветите за тристранно сътрудничество, който предвижда уведомяване на страните за заседанието минимум 2 дни преди провеждането му (чл.10, ал.1 ПОДСТС), синдикатите и работодателите бойкотираха съвета. Според КТ „Подкрепа“, те са получили уведомление 1 час преди самата среща.
Отделно, ЗИД ЗДБРБ съдържа разпоредби от нормативен характер (пар.2 от ЗИД ЗДБРБ), които налагат провеждането на процедурата по Закона за нормативните актове (ЗНА), включително минимум 14-дневен срок за обсъждане на законопроекта от заинтересованите лица (чл.26, ал.2 ЗНА). Вместо това НС ще приеме закона за 2 дни, без дебат и отчетност за търсените ефекти с това изменение.
Независимо от чисто правната стойност тези аргументи, изброените факти и изобщо цялата конспиративност и прикритост на правителството на Пламен Орешарски от самото начало на неговото управление само подсилват наложеното усещане, че то и управляващото мнозинство в НС участват в задкулисни игри. Гласуването на актуализацията много ми напомня изборът на Делян Пеевски - на тъмно и без граждански контрол. Някои ще кажат, че 2 седмици преди внасянето на актуализацията за нея се знаеше, но по тази логика друг може да изцепи, че е било известно, че председател на ДАНС предстои да се избира. С други думи – когато няма конкретика, все едно няма информация и няма как да има контрол.
С прикритите цели на бюджетна политика хората все по-малко виждат връзката между това, което плащат и услугите, които получават, което от своя страна е допълнителна пречка пред събираемостта на данъците. Политиците трябва да разберат, че харчат НАШИТЕ пари, ние сме работодател на изпълнителната и законодателна власт и настояваме за отчет до стотинка за всичко, което са направили или ще правят!
В крайна сметка, добре ще е Президентът Плевнелиев да наложи вето на ЗИД ЗДБРБ 2013, ако бъде приет по така започнатия ред. И именно с тези аргументи  -демонстриране на политическа воля за налагане на прозрачност, отчетност, демократичност, законност и граждански контрол при вземането на решения, касаещи управлението на страната. Всякакви други тези на хоризонта, касаещи политическата или икономическа целесъобразност на актуализацията, ми се струва крайно неуместно да бъдат институционализирани от високата трибуна на Президента.



Няма коментари :

Публикуване на коментар