Понеже стана много актуална темата за промяна на политическата система – нещо, за което се говори от 2001-ва насам, а на мен ми е лична кауза от 2006-та, както и за приемането на нов Изоборен кодекс, искам да разясня какво означава понятието „политическа система” и как реформирането на изборното законодателство й се отразява.
Политическа
система. Ще избягам от класически правни понятия, за да бъде максимално
достъпно изложението ми. Та, политическата система, най-общо може да се
определи чрез разбиването й на 3 елемента:
1) Субекти
на властта – граждани, институции и органи, които упражняват властта в страната
(законодателна, изпълнителна, съдебна) – гражданите пряко, Парламент,
Министерски съвет, министерства, ВСС, съдилища, прокуратура и т.н. В това число
са и медиите, като необходим комуникатор между публичните институции, органи и
гражданите.
2)
Правилата по които се излъчват, структурират, организират, функционират и
контролират субектите на властта и медиите по т.1 – Конституцията, Избирателен кодекс,
Закон за съдебната власт, Закон за политическите партии и много, много други.
3)
Фактическото поведение на субектите на властта и медиаторите по т.1 – как гражданите
гласуват и за какво, гласуват ли въобще, има ли морал в политиката, протестират
ли гражданите, на какви теми, медиите какво отразяват, какво се чете, гледа,
слуша от гражданите и т.н.
След това
кратко разяснение, всички виждаме, че Избирателния кодекс е малка част от
политическата система. Това говори за 2 неща: Той не може да се разглежда
отделно от всички останали компоненти и ефектът от промяната му е толкова
малък, колкото и дялът на изборното законодателство в политическата система. Нека
не се хващаме на мантрата, че „Нов изборен кодекс ще промени света”. Важна е неговата промяна с вкарването на един преференциален вот, например, но далеч няма да цъфнем и вържем само с него.
И, ако си
говорим за полезните ефекти, които всенародния протест #ДАНСwithme може да постигне, аз имам друга
идея. За мен много по-важно е правителството на Орешарски да си подаде
оставката под уличния натиск. Поради простата причина, че така реформираме т.3
от описанието на политическата система по-горе и то по много по-радикален
начин, отколкото всеки друг „Нов Изборен кодекс” би могъл. Какво имам предвид в
„1-2-3” стилистика:
1)
Управляващото мнозинство извърши очевидна колаборация с мафията и олигархията с
назначението на Делян Пеевски. Наказваме ги с непримирими протести до оставка и
така им даваме ясен урок какво не трябва да правят. Ако искат да оцелеят,
трябва да променят поведението си.
2) Даваме
ясен знак и за гражданите – ние можем да сваляме правителства, когато
определени норми се нарушават по недопустим начин. Утре отново може да има
груби постъпки, ние си знаем – можем, зависи от нас, ще ги свалим, ако са
неморални. Променяме нашето поведение, като си избиваме завинаги от главата
прокобата „нищо не зависи от мен”.
3) Даваме
знак на обществото и медиите, дори и на тези, които не са подкрепили протестите
срещу мафията и олигархията, че това е важен и актуален проблем. От тук нататък
нека това да стане централна тема за дебат, да има чуваемост по този въпрос, да
се предприемат мерки за решаването му с приоритет.
И не да ми обяснява Дър-Дърева, че
бедните не се интересували от мафията и олигархията във властта. Олигархичния
модел на управление на държавата и икономиката води до бедност и
безпросветност. Неслучайно причината (а не повода) за зимните протести беше
абсолютно същата, каквато и сега – безперспективна, затлачена, олигархизирана обществено-икономическа
система, която може да позволи енергийната мафия да направи сметките за тока
непоносими и която може да назначи един откровен олигарх и медиен бос като
Делян Пеевски за председател на службите за сигурност.
Ай сиктир, #ДАНСwithme.
Няма коментари :
Публикуване на коментар