*В продължение на на статията "Един истински прогресивизъм" (“A True Progressivism”), която преведох и публикувах на 30.03.2013г, сега представям на вниманието ви превод и нейната втора версия „TrueProgressivism”, публикувана също на 13.10.2012г. на страниците на “TheEconomist”. За разлика от предната, която даваше конкретни прогресивистки мерки за решение по проблеми на глобални икономики, тази е по-обобщаваща и декларативна. Пак обаче от нея става ясен прагматичния и гъвкъв характер на прогресивизма, който се прилага различно в различните по условия държави, но запазва основните си три цели – по-справедливо общество, по-ефективно обществено-икономическо устройство, гарантиране на свободата на икономическа инициатива.
** Интерпретиран превод на статията има и във в. "Сега"
Нова форма на радикална
центристка политика е необходима, за борба с неравенствата, без да се пречи на
икономическия растеж.
Към края на 19-ти век, първият етап на глобализацията и технологичния
напредък трансформират световната икономика. Но „Позлатената ера“ е известна
със своето остро неравенство в обществото, с американските „разбойнически барони“ (прозвище на едрите капиталисти от тогава –
бел.пр.) и европейската класа на предприемачите-връзкари, притежаващи
огромни богатства; концепцията за „разточителното потребление“ датира още от
1899г. Нарастващата пропаст между богати и бедни (и страхът от социална
революция) поражда вълна от реформи, от анти-тръстовото законодателство на
Рузвелт до „народния бюджет“ на Лойд Джордж. Правителствата насърчават
конкуренцията, въвеждат прогресивно облагане и изграждат първите елементи от
мрежата за социална сигурност. Целта на тази нова „Прогресивна ера“, както е
известна в САЩ, е да се направи общетвото по-справедливо, без да се отнеме от
предприемаческата му енергия.
Съвременната политика има нужда от преоткриването на тези идеи – да
предложи начини за ограничаване на неравенството, без да засяга икономическия
растеж. Тази дилема вече е в центъра на политическия дебат (не и у нас - бел.пр.), но от това се
вдига само много шум за нищо. Така, по време на кампанията в САЩ „левицата“
(демократите – бел.пр.) атакуваше Мит
Ромни като го наричаше „разбойнически барон“, а „десницата“ (републиканците – бел.пр.) обяви Барак
Обама за „класов боец“. В някои европейски
страни, политиците просто се предадоха пред тълпата: например Франсоа Оланд с
неговите 75% данък върху доходите. В по-голямата част от развиващите се страни
тамошните лидери просто замитат под килима въпроса за неравенството: вижте
китайската нервна реакция относно увеличаването на местните богаташчета с Ferarri или отказът на Индия да се бори с
корупцията.
В дъното на всичко – липсват идеи. Дясното все още не е убедено, че
неравенството има значение. Класическата позиция на лявото да вдигне данъците
върху доходите на по-богатите и да увеличи държавните разходи още е неразумно,
когато икономиките в застой трябва да привлекат инвеститори, както и в
случаите, когато държавният сектор вече е много по-голям отколкото Рузвелт или
Лойд Джордж някога са си представяли. Това ги прави пренатоварени с обещания за
бъдеща щедрост. Много по-драматично преосмисляне е необходимо: наречете го „Истински
Прогресивизъм“.
Да имаш или да нямаш?
Трябва ли наистина да се борим с неравенствата? Глобализацията и
технологичната иновация успяха донякъде да ограничат неравенството в световен
мащаб, като по-бедните страни понастигнаха по-богатите. Но в много държави
разликата между бедни и богати се е увеличила. Повече от 2/3 от световното
население живее в страни, където разликите в приходите са се увеличили от 1980,
по-често са станали направо пропаст. В САЩ делът от националния доход, който
получават най-богатите 0.01% (около 16 000 семейства) се е увеличил от
малко над 1% през 1980г до почти 5% към днешна дата – по-голяма порция дори от
тази на топ 0.01% през времето на т.нар. „Позлатена ера“.
Вярно е, също така, че определена степен на неравенство е добра за
икономиката. То кара инициативните да работят здраво и да поемат риск; то
награждава талантливите иноватори, които водят икономиката към прогрес.
Свободните търговци винаги са приемали, че, колкото е по-глобален пазара,
толкова по-голяма ще е наградата за победителите. Но както ще видите в нашия
специален доклад от тази седмица, неравенството е достигнало една степен, в
която може да доведе до неефективност и да попречи на растежа.
Това е най-видимо в развиващия се свят. В Китай паричните потоци се
източват в посока държавни предприятия и вътрешни връзкари; елитът печели
от експлоатация на върволицата монополи. Още по-малко има общо с предприемачеството богатството
на руските олигарси. Твърде често същото се отнася и за Индия.
В богатия свят, връзкарството е по-добре прикрито. Една от причините,
поради която Уолстрийт отговаря за диспропорционалния дял на богатите от
приходите е косвената субсидия дадена на т.нар. „твърде-големи-да-фалират“
банки. От лекари до адвокати, много от високоплатените професии са пълни с
излишни ограничаващи изисквания. И накрая е най-несправедливото от всичко –
неправилно адресираните средства за социални придобивки. Вместо социалните
разходи да отидат за подпомагане на бедните, много често те служат за
осигуряване на благинки за относително по-заможните. В САЩ помощите за жилище
за най-богатата 1/5 (чрез данъчни облекчения за плащания по ипотеки) са в
размер на суми четири пъти по-големи от тези за най-бедната 1/5.
Дори този вид неравенство, предизвикан от меритокрацията (управление на способните-бел.пр.) може
да засеге растежа. Ако разликите в доходите нарастне достатъчно, това може да
намали равенството във възможностите, особено в сферата на образованието. „Социалната
мобилност“ (възможността за израстване в
йерархията на обществото-бел.пр.) в Америка, противно на очакването, е
по-ниска от тази в повечето европейски страни. Разликата в тестовите резултати в
училище на децата от богати и от бедни семейства е грубо 30-40% по-голяма,
отколкото е била преди 25 години. А по някои показатели възможностите за
преминаване от една класа в друга е по-лесно дори в Китай, отколкото в САЩ.
Някои от тези на върха на пирамидата ще останат скептични по отношение на
значението на неравенството. Но дори и те имат интерес от ограничаването му,
защото, ако то продължава да нараства, напрежението за промяна би се засилило и
би довело до политически последици, които не обслужват ничии интереси.
Комунизмът може и да е останал в миналото, но има ред други лоши идеи на дневен
ред.
Оттук и необходимостта за Истински Прогресивна програма. Представяме нашето
предложение, което краде идеи както от ляво, така и от дясно, и цели да се бори
с неравенството по три начина, които не засягат икономическия растеж.
Конкуренция, целенасоченост
и реформа
Приоритет трябва да бъде атаката срещу монополите и лобистките интереси, по
подобие на Рузвелт, независимо дали те са държавни предприятия, като в Китай,
или големи банки на Уолстрийт. Развиващият се свят в частност има нужда да
въведе по-голяма прозрачност при договорите на държавата и ефективно
анти-монополно законодателство. Не е съвпадение, че най-богатият човек на света
– Карлос Слим, направи парите си в мексиканския телеком сектор, една
индустрия, където конкуренцията е ниска, а цените високи до небесата. В богатия
свят също има много работа за вършене. Само част от икономиката на ЕС, например, е
истински общ пазар. Друго - училищната реформа и въвеждането на избор са от особено
значение: няма финансист на Уолстрийт, който да е нанесъл толкова щети на
американската социална мобилност, колкото профсъюза на учителите. Преборването с
някои изкривявания, като например някои трудови правила в Европа или остатъците
от китайската „хукоу“ система за регистрация на домакинствата, също
би дало някакъв резултат.
По-нататък, целенасочено изразходване на държавното финансиране в посока бедните
и младите. В развиващия се свят, твърде много пари отиват за всеобщи субсидии
за гориво, които диспропорционално подпомагат богатите (в Азия) и скъпи за
пенсионната система високи пенсии, които облагодетелстват сравнително заможните
(в Латинска Америка). Но най-голямото поле за реформи е системата за социална
сигурност в богатия свят. С оглед застаряващите им общества, правителствата не
могат да се надяват да харчат по-малко за по-старите, но те могат да намалят
темповете на пенсиониране – например, като вдигнат възрастта и
да преосмислят целта на много от помощите. Част от парите могат да отидат за
образование. Първата „Прогресивна ера“ доведе до въвеждането на публично
финансирано гиманзиално образование. Този път целта трябва да е предучилищното
образование, както и преквалификацията на безработните.
Накрая, реформиране на данъчната система: не за наказание на богатите, а да
се събират пари по-ефективно и прогресивно. В по-бедните икономики, където
избягването на данъци е широко разпространено, фокусът трябва да е върху
по-ниски ставки и по-добра събираемост. В богатите страни основните повишения
трябва да дойдат от премахването на данъчните привилегии, които особено подпомагат
богатите (като американската отстъпка за плащане на ипотека); сближаване на
разликата между данъчната тежест върху дохода от трудово възнаграждение и този
от капиталови вложения; разчитане повече на по-ефективни данъци, чиято тежест
да отива в по-голяма степен към богатите, като някои данъци върху имуществото,
например.
Различни части от тази програма вече са възприети в някои страни. В
Латинска Америка се инвестира в училищата и се вкарват нововъведения под
формата на условни плащания за най-бедните; това е единственият регион, където
неравенството намалява в повечето държави. Индия и Индонезия обмислят редуцирането на субсидиите за горива. Общо погледнато, докато те изграждат
техните социални държави, азиатците са решени да избегнат разточителството на Запада. В богатия свят Скандинавия е най-изобретателният регион. Швеция
ремонтира своята общопризнато огромна система за социална сигурност и въведе
всеобща ваучерна система за училищата. Великобритания също реформира училищата
си и опрости системата за социална сигурност. В САЩ Мит Ромни каза, че иска да промени системата за здравеопазване в посока целенасоченост и да премахне
данъчните привилегии, но не влезе в конкретика. В същото време, Барак Обама, един
демократ, се позовава на Теодор Рузвелт (републиканец - бел.пр.), а Ед Милибанд, лидер на британските
лейбъристи, сега се опитва да се хване за концепцията на Бенджами Дизраели (от
торите) „Една нация“ (“One nation”).
Подобно смесване е знак за промяна, но политиците имат още много път да
извървят. Инстинктът на десните е твърде често да смаляват държавния сектор,
вместо да го подобряват. Неуспехът на предполагаемо егалитарното ляво е
по-фундаментален. В богатия свят, на социалната държава не й достигат средства,
растежът се забавя, а неравенството се повишава – и единственото, което
левицата ражда като идея е по-високи данъци за икономически предприемчивите.
Господата Обама, Милибанд и Оланд трябва да предложат нещо, което обещава
едновременно справедливост и прогрес. Иначе, всички ще си платим.
Няма коментари :
Публикуване на коментар